Regler och försäkring

Hästar är levande djur och för att vi ska ha en säker och trygg miljö för såväl hästar som medlemmar är det viktigt att alla som vistas på anläggningen respekterar våra regler.  Om olyckan har varit framme är det bra att veta att alla våra medlemmar är försäkrade.

Före och efter ridlektionen

Du som elev har ansvar för att göra iordning häst och utrustning både före och efter lektion, vilket innebär att du ska komma minst en halvtimme för din ridlektion startar. Mer information om vad du förväntas göra innan och efter en lektion ges av ridinstruktörerna. Det finns också anslag i stallet med tips och information.

Hjälm

Alla som rider hos oss måste ha en godkänd ridhjälm. Vid all hästhantering har vi godkänd hjälm om man är under 16 år. Vi rekommenderar en egen väl utprovad hjälm med gällande säkerhetsmärkning. Det finns hjälmar att låna för de minsta ryttarna, men om du ska fortsätta att rida är en egen hjälm som sitter bra på ditt huvud det bästa. Undvik begagnat då du inte vet vad som hänt med den. Har du trillat av och slagit i huvudet bör du köpa ny hjälm. Ofta kan du få ut en del av kostnaden via din försäkring.

Säkerhetsväst

Ridskolan rekommenderar säkerhetsväst vid ridning för samtliga åldersgrupper. Vi följer svenska ridsportsförbundets tävlingsreglemente gällande användning av väst för juniorer. I klubbhuset finns ett begränsat antal västar för junior och knatte i olika storlekar för utlåning. Men ska du fortsätta rida bör du ha egen väst. Säkerhetsvästen skyddar revben, ryggrad och inre organ vid avfallning, spark eller tramp.

Skor

En sko med klack är ett måste att ha när man rider. Detta är för att foten inte ska kunna glida genom stigbygeln och fastna. En ridsko med shortchaps eller ridstövel är att rekommendera. Det finns även ridskor med stålhätta som undviker skador vid eventuell trampning.

Tänk också på

• Att ridbyxor är skönast att rida i men det går även bra med byxor utan sömmar på insidan av låret.
  • Att sätta upp långt hår och ta av stora örhängen eller ansiktspiercing under ridningen.

• Att aldrig tugga tuggummi under ridningen.

• Att handskar kan vara bra att ha dels för att få bättre grepp men också för att minimera risk för skavsår.
  • Att du på vissa hästar kan behöva ett ridspö. Spö finns att låna på ridskolan.

• Att klä dig efter väder! Fodrade vantar klarar man sig nästan inte utan en kall dag i stallet.

• Att inte använda mobil när du hanterar häst eller rider.

• Vi rider inte med sporrar om inte ridläraren har bett dig om det.

Medlemsförsäkring

Har olyckan varit framme? Ridskolan har tecknat olycksfallsförsäkring som gäller för deltagande elev vid all verksamhet arrangerad av föreningen.

Stallregler på Partille ridklubb

• Stallet är hästens hem och där uppträder man på ett lugnt säkert sätt.

• Hälsa och var trevlig mot alla i stallet, såväl tvåbenta som fyrbenta.

• Vid all hantering ska hästen vändas om den står i spilta eller vara uppbunden om den står i box.

• När man är på väg in i spiltan är det viktigt att man gör hästen uppmärksam på att man kommer.

• När man leder hästen till och från en lektion skall eleven gå på hästens vänstra sida och hålla i tyglarna. Tyglarna ska ligga kvar över hästens hals.

• När man leder hästen till och från hage används alltid grimma och kedjegrimskaft.

• Håll alltid säkerhetsavstånd såväl bakom som mellan hästar.

• Tänk på att lägga tillbaka det du har tagit fram. Var sak på sin plats. Stallgången skall hållas fri från föremål, använd krokar i sadelkammaren till   hjälmar och säkerhetsvästar m.m.
    Grimmor hängs på krokar eller läggs i krubban.

• Ridskolan ansvarar inte för privat utrustning.

• Vid all ridning på anläggning ska sko med klack och godkänd ridhjälm alltid användas. Hjälm och säkerhetsväst finns att låna i klubbhuset.

• I våra nybörjargrupper för barn och knatteridning leder vårdnadshavare eller annan vuxen ponnyn under lektionen.

• Det är inte tillåtet att röka på eller vid anläggningen.

Partille Ridklubb

Org nr: 857202-3904